Новий інтернет-ресурс для аматорів астрономії — мисливців за екзопланетами

database exoplanet AAVSO 0У базі даних, яку створила Американська асоціація спостерігачів змінних зір (American Association of Variable Star Observers, AAVSO), збиратимуть та архівуватимуть дані про транзит екзопланет, здобуті аматорами астрономії.

Ймовірна холодна планета, що обертається навколо зорі Барнарда, другої найближчої зоряної система до Сонця, була темою заголовків минулого тижня (новина «Суперземля на орбіті навколо зорі Барнарда» від 14 листопада 2018 р. — Ред.). Відкриття зроблено на підставі даних 20-річних спостережень, виконаних в семи великих обсерваторіях світу. Менш відомо, що астрономи-аматори також зробили свій внесок, надавши інформацію про зміну яскравості зорі.

database exoplanet AAVSO 1

На ілюстрації показано планету, що проходить перед своєю зорею, спричиняючи помітне падіння її яскравості. Фото з сайту JPL-Caltech / NASA.

Пошук планет, що лежать за межами Сонячної системи, на перший погляд є найкращим завданням для професіоналів. Але аматори також можуть багато зробити в цій справі. Це стало поштовхом до створення нової онлайн-бази даних для збирання та архівування результатів аматорських спостережень екзопланет.

База даних, створена неприбутковою Американською асоціацією спостерігачів змінних зір, стане головним центром з довгострокового моніторингу, який потрібний для уточнення орбіт і властивостей відомих екзопланет, а також для пошуку ознак ще не виявлених планет.

AAVSO оголосила про свій проект 16 листопада на щорічній зустрічі в Обсерваторії Ловелла в Флеґстаффі (шт. Аризона, США). Ця нова ініціатива спирається на багаторічну місію AAVSO з підтримки спостерігачів змінних зір.

Аматори, як і професіонали в більшості випадків, не можуть прямо побачити планети за межами Сонячної системи. Але вони можуть стежити за зорею і спостерігати за тим, як падає яскравість, спричинена планетою, що проходить між її сонцем і Землею — спосіб, відомий як метод транзиту. Кількість заблокованого світла зорі вказує на розмір планети, а частота падінь дає інформацію про орбіту планети.

Аматори якнайкраще можуть виконувати такі спостереження. Якщо планета лежить далеко від своєї зорі, то транзити можуть відбуватися лише один раз упродовж кількох місяців чи навіть років. Час на великих професійних телескопах дуже цінний і його не часто виділяють для тривалих спостережень. Аматори, натомість, можуть спостерігати материнську зорю екзопланети так довго, як їм подобається.

AAVSO повідомляє, що ця база даних є особливо важливою в зв’язку з нещодавно запущеним NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) — супутником для спостережень транзитних екзопланет, який в квітні 2018 р. почав свою дворічну місію зі сканування понад 90% неба з метою пошуку планет, що обертаються навколо найяскравіших зір. На відміну від космічного телескопа «Кеплер», який спостерігав увесь час лише одну ділянку неба, TESS оглядатиме ділянку за ділянкою, при цьому тривалість огляду однієї з них становитиме всього 27 днів. Тому наземний моніторинг від професіоналів та аматорів буде важливим для покращення наших знань про планети, які відкриє TESS.

database exoplanet AAVSO 2

Супутник для спостережень транзитних екзопланет (Transiting Exoplanet Survey Satellite, TESS) в уявленні художника. Фото з сайту NASA.

Ба більше, аматори можуть навіть шукати ще не виявлені планети. Невидима планета може проявити себе через гравітаційну дію на вже відомі планети. Ця гравітаційна взаємодія спричиняє те, що відома планета проходить перед своєю зорею трохи раніше чи трохи пізніше. Повторні спостереження за такими змінами часу транзитів можуть допомогти виявити не тільки іншу планету, але й деталі про її масу та орбіту.

У базу даних екзопланет AAVSO спостерігачі можуть завантажувати результати своїх спостережень та переглядати дані, надані іншими. Користувачі надають інформацію про своє обладнання, де і коли вони робили спостереження, посилання на зображення спостережуваної зорі та текстовий файл із даними вимірів її яскравості. Відвідувачі можуть також здійснювати пошук за переліком зір та екзопланет, діапазоном дат і навіть конкретним спостерігачем за отриманими ним даними.

«Ця база даних підкреслює цінність, яку непрофесіонали вносять в розвиток науки», — заявила виконавчий директор AAVSO Стелла Кафка (Stella Kafka). «Люди з простими засобами можуть зробити свій внесок до загальнопланетної бази знань. На прикладі AAVSO можна побачити, як міжнародна співпраця між професійними та непрофесійними астрономами, які працюють разом, дозволяє зрозуміти деякі з найцікавіших явищ Всесвіту».

Докладні інструкції щодо використання цього ресурсу містяться на веб-сайті бази даних.

За інф. з сайту www.skyandtelescope.com